dinsdag 17 januari 2012

Koe

Op de A2 bij Roosteren loopt een koe op de snelweg. Gevolg: een kilo-
meterslange file. Ik luister ondertussen maar naar de radio. Een gekap-
seisd cruiseschip, financiële crisis, doden in Syrië.
Oponthoud begrijp ik. Het is het razen van de wereld waar ik moeite mee
heb. Ik ken mijn weg in die wereld, maar diep in mij verborgen zit een
negertje dat alleen maar onder een boom wil zitten en slapen, onwetend
van cruiseschepen, crises en doden.
De stroom auto’s verplaatst zich stapvoets en evenwijdig aan het trein-
spoor. Ik zie een man naast het talud staan. Hij draagt bergschoenen en
een helderrood windjack. Hij wacht. Even bekruipt me de vrees dat hij
op een langskomende trein wacht. Dan bukt hij. Ik zie hoe hij een grote
platte steen omkeert en die langdurig bestudeert en beklopt. Ik haal 
opgelucht adem: nieuwsgierige mensen plegen geen zelfmoord. 
In de file komt beweging.